POWRÓTstrona głównao artystcegrafikamalarstwofotografiaekslibrisofertasklepikkontaktenglish

Exlibris dla Wisławy Szymborskiej - kilka słów o spotkaniu

 

Exlibris Wisławy Szymborskiej, linoryt

 

Mała przestrzeń artystycznej wypowiedzi, synteza światów z pozoru nieprzystawalnych - exlibris.

       Jest więc taki świat,
        nad którym los sprawuję niezależny?
        Czas, który wiążę łańcuchami znaków?
        Istnienie na mój rozkaz nieustanne?

            Pytanie retoryczne Wisławy Szymborskiej z wiersza Radość pisania stanowi poetycką koronę poetki, która kreuje własny wymiar rzeczywistości. Świat poetycki Szymborskiej, tak jak w przypadku każdego twórcy - jest autonomicznym królestwem.

            W świecie materialnym człowiek pielęgnuje własne granice i rozszerza je, musi jednocześnie szanować obszar innych, ich potrzeby i stworzone przez nich systemy. Musi tym samym zrezygnować z cząstki siebie, aby uzyskać spokój i poczucie bezpieczeństwa. Wolnosć realna jest ograniczona, zawsze jest jakieś ale, niestety, jednakże.

            Słowa te są zupełnie niefunkcjonalne w obszarze indywidualności twórczej. Nawet jeśli jest nim dziecko rysujące uśmiechnięte słoneczko nad łąką - zielonym wąziutkim paskiem u dołu strony. Możemy oglądać ten świat przez grubą szybę, wszak granice ducha są, choć niewidzialne - to bardzo wyraźne i określone.

            Kiedy natomiast obcujemy z maleńką formą exlibrisu, doznajemy wrażenia, że kilka  niezależnych królestw spotkało się na chwilę aby przypieczętować wspólnotę.

            Artysta grafik dotyka świata artysty słowa. Czarno-biały linoryt na pierwszy rzut oka wydaje się nieco mroczny i zamknięty - także poprzez motyw ksiąg   otaczjących kompozycję. Ciężkie woluminy kojarzą się z potocznie używanym określeniem cegła. Zbudowana jest z nich specyficzna wieża. Wieża jest strzelista, kształt ku górze się zwęża. Nadaje to księgom lekkości, unosi w górę. Otaczają miękkim owalem postać kobiety. Zataczają nietzscheański krąg, opadają subtelnie na miejsce, w którym ukryte inicjały autorki exlibrisu zapraszają do siebie. 

            W centrum okręgu naga kobieta z piórami we włosach i jednym w dłoni patrzy na świetlistą kulę. Pióra ewidentnie przywołuja ptasi lot ksiąg - oznacza to potrzebę wzbicia się w przestworza. Swietlista kula może być księżycem, w tajemniczy sposób ukrywającym i odkrywającym przedmioty i kształty. Może być słońcem wnoszącym ciepłą, spokojną radość w literackie czarne na białym, nieobce zresztą linorytowi. Statyczna wieża z ksiąg i kobieta poddają się niepostrzeżenie tajemniczej sile światła
i pędu powietrza. Pióra i włosy lekko się unoszą, budzi się moc twórcza.

            Emocje być może wyrwałyby się spod kontroli, na szczęscie księgi - ptaki powracją przywołane potęgą grawitacji.

            Z kosmicznej przestrzeni wyobraźni powracamy tam, gdzie przyciąga nas zwyczajność - podniesiona do rangi poezji przez Szymborską właśnie.

            Opisany tu exlibrisowy "komentarz" zapada w pamięć siłą symboli i delikatnością wyrazu. Jest jedną z wielu wypowiedzi na temat osobowości artystycznej poetki. Jakże jednak twórczy poprzez fakt, że stanowi odrębne, nowe, autonomiczne dzieło sztuki.

Mariola Konieczna

 

  Lista ekslibrisów  Małgorzaty  Seweryn        
  Więcej ekslibrisów   Małgorzaty Seweryn       
  Ekslibrisy  dedykowane Małgorzacie Seweryn
  Jak opisać ekslibrisy Małgorzaty Seweryn?  
  Ekslibris Wisławy Szymborskiej - Kilka słów o spotkaniu


     

zamów ekslibris - exlibris na zamówienie